Coca-Cola Danmarks største marketingkampagne i 2013 gav en god image effekt. Sodavanden rykkede fra en 24. plads til en 14. plads i Reputation Institutes undersøgelse over, hvilke virksomheder, danskerne synes, har det bedste image.
Danske Bank rykkede sig til gengæld ikke en tomme og forblev på plads nr. 40 og dermed sidstepladsen. Selvom banken har gjort en del for at ændre image fra en kundefjendsk bank, kommer resultatet ikke bag på banken.
Kommunikationsdirektør Jeanette Fangel Løgstrup skriver i en mail til Børsen:
”Undersøgelsens resultater kommer ikke bag på os. Det er ingen hemmelighed, at 2013 var et turbulent år, hvor vi fik en del kritik og først for nylig har vores omdømme stabiliseret sig. Der er ikke nogen nem eller hurtig vej tilbage, og vi skal fokusere på mange fronter, for at det kan lykkes”, og hun fortsætter i mailen:
”Vi skal først og fremmest give vores kunder en god oplevelser, hver eneste gang, de er i kontakt med os. Vi skal vise, at vi er en finansiel partner, man kan have tillid til, som giver en god service og agerer som et ansvarligt selskab i samfundet. Det kommer til at tage tid, men det er naturligvis vigtigt for os at lykkes med at styrke vores omdømme”.
Virksomheden med det bedste omdømme er Lego, der netop i disse dage skal finde en erstatning for marketingdirektør Mads Nipper, der skal være topchef i Grundfos.
Placering 2014 | Placering 2013 | Virksomhedhed |
1 | 1 | Lego |
2 | 9 | Matas |
3 | 7 | Falck |
4 | 2 | Novo Nordisk |
5 | 3 | Danfoss |
6 | – | Ecco |
7 | 12 | Bang & Olufsen |
8 | 6 | Grundfos |
9 | 4 | A.P. Møller-Mærsk |
10 | 15 | IkEA |
11 | 5 | |
12 | 8 | Carlsberg |
13 | 13 | Siemens Wind Power |
14 | 24 | Coca-Cola |
15 | 17 | Microsoft |
16 | 21 | Vestas Wind Systems |
17 | 11 | Apple |
18 | 16 | Coop |
19 | 20 | Jysk |
20 | 19 | Arla Foods |
21 | – | Elgiganten |
22 | 18 | Dansk Supermarked |
23 | 14 | Coloplast |
24 | – | Nestlé |
25 | 23 | Nordea |
26 | – | Lidl |
27 | 28 | Pandora |
28 | 33 | TDC |
29 | 26 | Danish Crown |
30 | 30 | ISS |
31 | 31 | Telenor |
32 | 27 | Dansk Shell |
33 | 32 | Super Best |
34 | – | Jyske Bank |
35 | 35 | Aldi |
36 | 38 | Mc Donald’s |
37 | 37 | Telia |
38 | – | CSC |
39 | – | Cheminova |
40 | 40 | Danske Bank |
Kilde: Reputation Institute
Børsen Mediemarked, p. 4-9.