Republica har vendt udviklingen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter fire år med faldende bruttoavance opnåede bureauet igen vækst – bl.a. på grund af digitalt arbejde.

Det Coop-ejede Republica har vendt fire års fald i bruttoavancen. I 2014 blev det igen til vækst – og samtidig en markant fremgang i bundlinjen.

Fremgangen tilskrives bl.a. digitalt arbejde, mens de klassiske tilbudsaviser, som bureauer håndterer for bl.a. alle Coop-kæderne, fortsat indebærer tilpasninger. Det ser man f.eks. på bureauets omsætning, der falder, mens bruttoavancen stiger.

“Den faldende omsætning er et udtryk for en tilpasning af tilbudsaviserne på hhv. oplag, papirkvalitet og format,” siger Susanne Lund, der er nytiltrådt adm. dir.

Hun kan så glæde sig over, at den digitale tilbudsavis er med til at give vækst. Helt genrelt er det digitale område en vigtig del af forklaringen på, at bureauets bruttoavance vokser.

“På det digitale område har vi haft succes med satsningen på den digitale tilbudsavis, en række strategiske web projekter for Coop koncernen, nye ecommerce løsninger og en effektiv palette af integrerede kampagneløsninger. Derudover er vores nye og eksisterende kunder generelt meget digitalt orienteret,” siger Susanne Lund.

Hun fremhæver desuden flere nye kunder – herunder DBA, Jem & Fix og Olivers Petfood.

Nøgletal for Republica

  • Bruttoavance 59,057 mio. kr. +11,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 757.141 kr. +1,4 pct.
  • Lønandel 65,5 (67,1)
  • Resultat af primær drift +9,981 mio. kr. +49,1 pct.