10 kommentarer

Her er Partners nye reklameunivers til Bilka

Bilka hyrede Agency Spring til det strategiske oplæg - men Wibroe, Duckert & Partners til eksekveringen. Det er der nu kommet et nyt stort reklameunivers ud af.

Bilkas legendariske slogan "Hvem Ka' - Bilka" hænger fortsat ved i forbrugernes bevidsthed.

Derfor var det naturligt at tage afsæt i dét i udviklingen af Bilkas nye strategiske kommunikationsplatform, som lyder Hvem Ka' - Du Ka'.

Den nye platform er udviklet i samarbejde med en gammel kending af Bilka. Agency Spring er godt nok et nyt bureau, men det er etableret via en fusion af reklamebureauerne Kernel Simpatico og Bilkas mangeårige bureau-samarbejdspartner, Recommended.

Det blev dog ikke den ellers faste bureaupartner, Envision, men et helt tredje bureau, som blev sat til at sætte strøm til det hele.

Og netop i disse dage folder det nye store univers sig ud med Wibroe, Duckert & Partners som kreativt ophav og med Mia Lyhne og Troels Malling i hovedrollerne i "Far til 14", der symboliserer Bilkas kernemålgruppe - familien - og med humor iscenesætter en række hverdagssituationer, der illustrerer, hvad kunderne ka' med Bilka.

Det nye reklameunivers skal medvirke til at give Bilka et nyt særpræg - selv om det sker på ryggen af et gammelt slogan.

"Vi må erkende, at Bilkas brand-særpræg stille og roligt er blevet udvandet i takt med, at discountbutikkerne fylder mere og mere i landskabet. Men vi ved fra vores undersøgelser, at 93 pct. af danske forbrugere fortsat forbinder Bilka med vores gamle "Hvem Ka' - Bilka"-slogan," siger Bilkas marketingchef, Alice Monberg og fortsætter:

"Man bygger ikke et brand ved at kommunikere en masse tilbud. Derimod vil vi appellere til den opfattelse, som danskerne har af at handle i Bilka, hvor vi selvfølgelig fortsat vil holde fast i vores vildt gode tilbud, men også slå på, at når man handler i Bilka, er det en oplevelse og samtidig stedet, hvor fokus er på specialhandlen og kvaliteten i håndværket."

Alice Monberg henviser til de områder og byer i Danmark, hvor slagteren eller den lokale bager de senere år er lukket.

Dermed bliver omdrejningspunktet for det nye reklameunivers, at Bilka netop har alt under ét tag, og differentierer sig som Danmarks eneste hypermarked med et bredere og dybere sortiment end landets supermarkeder og discountkæder.

En på opleveren

"Vi vil gerne slå noget mere på fagligheden. Derfor kommer det nye univers til at sætte struktur på alt det, som i dag findes under ét tag i Bilka. At du f.eks. kan få din bøf skåret ud ved slagteren - eller har adgang til kæmpe udvalg i personlig pleje-artikler," siger Alice Monberg og fortæller videre, at den nye strategiske platform desuden indeholder en oplevelsesdimension, som lyder 'Bilka Live'.

Det nye Bilka Live-koncept har først og fremmest til formål at give kunderne en række ekstra oplevelser. Der kommer til at foregå forskellige events hver uge, som tæller alt fra hårstyling til koncerter, signering af CD'ere og bøger, eller mulighed for at møde levende Disney-figurer.

"Vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil differentiere os på oplevelser. Man skal både kunne blive inspireret af fagfolk, temaer og smagsprøver, men man må også gerne føle sig underholdt. Det er også baggrunden for, at vi har valgt at opbygge vores egen event-afdeling," siger Alice Monberg.

Bilka Live vil desuden blive implementeret på tværs af Bilkas platforme, med tilbudsaviser og social media som centrale platforme til at binde alle oplevelserne sammen.

Comeback til Bilka-baskeren

Et andet tiltag bliver en gammel kending som "Bilka-baskeren", der genopstår i en ny udgave som såkaldte "HyperHits" og ligeledes inkorporeret i Bilkas øvrige kommunikation, hvor man generelt vil gøre mere ud af at fremhæve Bilkas position som Danmarks eneste Hypermarked.

Desuden vil nethandel blive integreret i Hypermarkederne, hvor tablet-løsninger gør hyldemetre uendelige. Når varer eksempelvis ikke er på lager, kan de bestilles hjem til levering på kundernes private adresse.

Med andre ord skal Bilkas nye strategi gøre livet lettere for børnefamilierne, som det bliver lagt op til i Wibroe, Duckert & Partners eksekvering af den nye strategi, som allerede gik luften med en "forpremiere" juledag.

Fuld gas på medieblusset

Det nye kampagneunivers kommer dog først for alvor på vingerne her i starten af januar, når et massivt medietryk med pladen fuld af landsdækkende kanaler – som f.eks. TV 2, MTG og Discovery Networks – som affyringsrampe får den nye tv-satsning op at flyve.

Der er dog ingen antydning af, at Bilka kommer til at slække på gassen foreløbigt, selv om Alice Monberg beskriver lanceringen af det nye kampagneunivers som en klassisk "frontloader".

"Det er jo et univers, der er tiltænkt en lang levetid, og skal fungere på såvel tv og sociale medier. Jeg mener, at vi står med et univers, hvor der er mulighed for at føde nye ideer i en uendelighed," siger Alice Monberg og tilføjer:

"Ydermere er det vigtigt for os at fastslå, at når vi nu tillader os at bede om folks opmærksomhed, så skal det også foregå på en underholdende måde."

Bilkas nye strategiske platform har som formål at gøre Bilka til det foretrukne indkøbsunivers med særlig fokus på landets børnefamilier, hvor der allerede fra starten af 2016 vil blive implementeret en række nye initiativer.

Bilka Live, vil være ugentlige events og oplevelser i Bilka. De bliver bliver ligeledes inkorporeret i Bilkas øvrige kommunikation.

HyperHits bliver navnet på ekstraordinært gode tilbud og vil optræde på såvel online medier som i Bilkas tilbudsaviser.

Kommentarer

Kikkoman, 05 januar 2016 14:22
"Hvem ka' - Bilka" lyder stadig fedt. Bilka Live lyder som en rigtig god idé. HyperHits lyder ikke som en BilkaBasker.

Mega spændende...

First.

Pierre B. Larsen, 05 januar 2016 17:01
jamen, det er jo genialt!!! Altså et univers med sjove personer, som gør sjove ting — som taget ud af et satireprogram fra 90'erne? Det er simpelthen så nyskabende, at det får Polle fra Snave, Familen Toms, Det' en Om'er og Go' Værkstedshumor til at se helt samtidige ud. Imponerende!

Erik J. Prebzi, 05 januar 2016 19:18
Hvor er det dog genialt ... skuffende

David Ingemann, 06 januar 2016 13:21
Tja, Hæderligt arbejde, efter omstændighederne.
Jeg kan levende forestille mig at der er brugt meget energi hos hver enkelt aktør på at få kabalen til at gå op, så hver enkelt fremstår som eksistensberettiget leverandør.

Kim Jong Andersen, 06 januar 2016 17:14
Bureaubiz' artiklen her udstiller meget godt skillelinierne i dag mellem konventionel reklame og kommunikation i bredere forstand: http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Bilkas-krisehaandtering

I Bureaubiz fokuserer man på at beskrive et nyt reklameunivers for Bilka. I K-forum har man fokus på den ene sag, der nok kommer til at betyde mere for Bilkas omdømme i år end noget "reklameunivers" kan råde bod på lige med det samme - jeg skal selv tilstå, jeg overhovedet ikke havde opdaget det, da der var noget, der fyldte noget mere på f.eks. Bilkas Facebook-side i sidste uge.

Begge dele har naturligvis indflydelse på Bilkas brand - men hvad tror I selv, der gør den største forskel. I den virkelige verden, udenfor reklameland?

Det kan tage årevis at bygge et brand op gennem reklamekampagner, det tager nogle gange ikke meget mere end en dårlig dag at rive det ned igen. Og uden at forholde mig til om Bilkas nye reklameunivers fungerer på sine egne præmisser, så afdækker Mohamad-affæren et endnu mere interessant aspekt i en marketing-kontekst: at en brand strategi for en detailkæde er måske ikke så meget værd som strategi, hvis den kun handler om pris, tilbudskoncepter og indkøbsoplevelser men ikke samtidig er forankret og kommunikeret gennem et større "why" baseret på ledelsesværdier, der rækker udover basisforretningen. Noget, som Claus Skovhus også pointerede ganske fint i gårsdagens Berlingske Business-leder: http://clausskovhus.blogs.business.dk/2016/01/05/hallo-per-bank-hvad-sker-der-i-bilka/

Det lidt triste i det uskønne forløb og den til dels mangelfulde sagshåndtering er, at Bilka gennem sin fine indsats for integrationen i Danmark jo netop ejer og udlever et sæt af positive værdier, der desværre slet ikke er blevet bragt ordentligt i spil i forløbet. For det er formentlig en mere formålsdrevet og ægte kommunikation end et "reklameunivers", der skal til for at genoprette mange forbrugeres sympati for varehuset.

Kynikerne vil mene, at det bare er en hurtigt forbipasserende shitstorm og at det næppe vil kunne registreres på omsætningen, når de værste dønninger har lagt sig. Men tag ikke fejl, lort har det med at blive hængende i disse social media dominerede tider og selvom det ikke nu og her får voldsomme, kommercielle konsekvenser, æder det af goodwill-kapitalen - og det er nu engang den goodwill eller mangel på samme et brand har at stå imod, når det på et tidspunkt igen trækker op til storm. Og det er nu engang vanskeligt at undgå, når man handler med det meste af befolkningen i et land på størrelse med Hamburg og omegn.

Lad mig understrege, at pointen her på ingen måder er at kritisere kampagnen. Kun at understrege, at vi befinder os i en ny epoke, hvor man nok i højere grad er tvunget til at tænke på sammenhængen eller mangel på samme mellem kommunikationsstrategi- og beredskab og brand strategi og marketing, fordi kundeoplevelsen og responsen på begge dele i langt større omfang end tidligere finder sted på de samme platforme.

Niels Kalter, 08 januar 2016 19:17
Gaaab, skrev Kim Jong nu endnu en selviscenesættende artikel af en kommentar Nå - men hvis der er plads tilbage i kommentarsporet, vil jeg smide en mindre langhåret bemærkning.

Jeg synes, hvis jeg skal formulere mig så nøjagtigt som jeg kan, at kampagnen - ligesom Partners - sidder fast i SÅ gammeldags kommunikation, at det næsten er pinligt. det støver på idéhylderne og der er ingen der overvejer at finde en anden. Altså hylde.

Ole Fredsgaarde, 11 januar 2016 13:22
Hvem ka...Parners ka'.

Leif Meinece, 07 februar 2016 17:09
Det eneste postive der er at sige om den nuværende kampagne "Far til Fjorten" er, at et absolut lavpunkt for tv-reklame, og det simpelthen ikke kan blive mere plat, irriterende og humørforladt . Det kan umuligt gøres ringere, så kan kun gå frem af herefter.

Er der overhovedet noget ved fuld bevidstehed, der har gennemset kampagnen inden den bliv smidt i hovedet på os sagesløse tv-seere?



Jannie Jensen , 06 marts 2016 20:04
Hvad hedder faren i reklamen ?
Super genial reklame

B.Peiter olsen, 21 april 2016 21:11
Det er ikke pænt, at lade det se ud til, at 14 børn er lykken!
Man gemmer påskeæg på motorvejen - i håb om at nogen mister livet!
Der er ingen der vil have børnene, hvis de bliver skilt!
HVILKET BUDSKAB VIL I BRINGE MED DETTE,....?😒🤕

Skriv en kommentar

Seneste nyheder

Få din daglige brief bragt direkte til din mailbox

Arrangementer