0 kommentarer

Her er årets 20 mest effektive kampagner

24 bureauer og 20 annoncører er shortlistet ved Advertising Effectiveness Award 2015. Se shortlisten og bureaulisten her.

Det innovative, originale og kreative har det med at hænge sammen med en tydelig og lønsom effekt for annoncøren.

Det har siden 2000 været læren ved AEA, Advertising Effectiveness Award, som med sit fokus på kampagnernes konkrete økonomiske afkast anses for at være den tungeste markedsførings-pris herhjemme.

Prisen har mange år på bagen, og juryformanden er rutineret – som erhvervsmand, vel at mærke. På den aktuelle post er Morten Albæk, Co-founder og CEO, Voluntas Investment Management & Advisory, imidlertid ny:

"Jeg er kun lige debuteret som juryformand og er meget imponeret over det generelle niveau. Det har været en spændende og udfordrende proces, at finde frem til de 20 shortlistede cases.

I alt 24 bureauer er shortlistet ved AEA, og næsten halvdelen har endda formået at have flere kampagner på listen – Hjaltelin Stahl og Carat (der sidste år vandt Grand Prix) og OMD topper med hver 3 shortlister.

Reklamebureauer og mediabureauer er omtrent lige stærkt repræsenteret på shortlisten – og i de fleste cases er begge bureautyper repræsenteret. Mindshare træder frem som et mediabureau med kreative kompetencer – sidste år samlede Europæiske media og kommunikation hos Mindshare, der – ikke så overraskende – står som ene-afsender på casen, der er blandt de nominerede.

AEA arrangeres af Kreativitet & Kommunikation i samarbejde med YouTube, TV2 og PostDanmark. Årets priser bliver uddelt ved et arrangement i Stjernesalen, Sankt Petri Passage i København, den 18. november.

Inden da forestår et halveringsarbejde:

"Juryen skal nu arbejde på at finde vores Grand Prix og de øvrige ni vinder-cases. Det bliver en vanskelig opgave, da shortlisten er rigtig stærk, men det er en fornøjelse, at arbejde med så mange velskrevne og veldokumenterede cases," siger Morten Albæk.

AEA 2015 – bureauliste

  • 3 Carat
  • 3 Hjaltelin Stahl
  • 3 OMD
  • 2 &Co
  • 2 Be On
  • 2 DDB Copenhagen
  • 2 Mediacom
  • 2 Mindshare
  • 2 Orchestra
  • 2 PHD
  • 2 Wibroe, Duckert & Partners
  • 1 Blackwood Seven
  • 1 Dentsu Aegis Network
  • 1 Envision
  • 1 Insight Group
  • 1 Nørgård Mikkelsen
  • 1 Ogilvy
  • 1 Resolution Media
  • 1 Robert/Boisen & Like-minded
  • 1 Shoot Happens
  • 1 Umwelt
  • 1 We Love People
  • 1 Winther's
  • 1 Jangaard, Mark & Ko

AEA 2015 – shortliste
Kampagne, annoncør, bureau

  • Nederen forældre
    Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden
    &Co og Orchestra
  • Fra Mass McDonald's til My McDonald's - McDonald's Custom Audiences
    McDonalds Danmark
    OMD, DDB Copenhagen, Resolution Media og Insight Group
  • WWF - Fra pandakram til politisk handling
    WWF Verdensnaturfonden
    Envision
  • NNIT Playmaker
    NNIT
    Hjaltelin Stahl
  • En Stjerne er født
    KiMs
    Wibroe, Duckert & Partners, PHD og Be On
  • Guys and dolls, it's Classic time!
    Tuborg Classic
    Wibroe, Duckert & Partners og PHD
  • Du kan redde liv
    TrygFonden
    We Love People og Orchestra
  • Fitness World - Langsigtet strategi gav svedige resultater
    Fitness World
    Umwelt og Blackwood Seven
  • Danske Spil Bingo – content, indsigts og databaseret salgsbooster
    Danske Spil
    Carat
  • Europæiske Rejseforsikring Erv. – Vejen mod adaptiv marketing
    Europæiske Rejseforsikring
    Mindshare
  • Komplett.dk
    Komplett.dk
    Mindshare og Shoot Happens
  • Discount med holdning
    Rema 1000
    Carat og Winther's
  • Postkortet
    Post Danmark
    Hjaltelin Stahl og OMD
  • Danmarks største madkonkurrence
    Coop
    Hjaltelin Stahl
  • The Valentine Experiment
    Anthon Berg
    Robert/Boisen & Like-minded og Be On
  • Alle fortjener en Volkswagen
    Volkswagen
    DDB Copenhagen og Mediacom
  • Fra mission impossible til mission accomplished
    Forsvarets Personalestyrelse
    Ogilvy og MediaCom
  • Telenor Familie - Da Telenor blev familiernes teleselskab
    Telenor
    OMD og &Co
  • Branding og taktik - med hjerte til forskel
    Call me (Telco)
    Carat og Dentsu Aegis Network
    (Jangaard, Mark & Ko er Call me's kreative bureau, men er ikke medlemmer af Kreativitet & Kommunikation)
  • Spis nu bare brød til - lanceringen af proteinkonceptet Kohberg aktiv
    Kohberg
    Nørgård Mikkelsen 

Skriv en kommentar

Seneste nyheder

Få din daglige brief bragt direkte til din mailbox